Prije mjesec dana sam obećao da ću napisati nekoliko rečenica o Noći Kadr za IslamEDU. Više puta sam se sjetio preuzete obaveze i uvijek bi mi prostrujala misao: Šta da pišem? Sve je napisano. Šta da kažem? Sve je kazano.
Ako ovo čitate onda ste i vi u stanju da za nekoliko sekundi pronađete na internetu desetine tekstova i video-klipova o ovoj noći. Zato sam odlučio da ne citiram ni ajete, ni hadise, osim onoliko koliko je to nužno, već da potaknem na razmišljam o Noći Kadr.
Gotovo svi u životu imamo neke ključne trenutke koji su temeljni tok naših života odredili. Nekada je to brak, nekada novi posao, nekada preseljenje u drugi grad ili državu, nekada rođenje djeteta, nekada smrt bliske osobe, nekada nešto drugo. Ali, mogli bismo sasvim jasno ustvrditi da se naš život dijeli na ono prije i na ono poslije tog presudnog trenutka ili događaja. E, za cijelu ljudsku povijest taj presudni trenutak je Noć Kadr.
Vlasnik i Gospodar svega što postoji je te noći počastio ljudski rod sa Svojom konačnom porukom – Kur'anom Časnim. On, neka je Slavljen i Uzvišen, je kazao da je ta noć bolja od 1000 mjeseci u kojoj nema te noći, a to je trajanje jednog ljudskog života.
Na primjerima naše svakodnevnice
Kako može jedna noć biti bolja od pet drugih ili kako može biti bolja od 1000 drugih, a u ovome slučaju ova noć je bolja od 30.000 drugih noći? I ne samo noći, nego isto toliko i dana.
Pokušaću vam ovo približiti na način kako to sam razumijevam.
U jednoj kompaniji svi radnici nemaju iste plaće. Neko ima plaću i po nekoliko puta veću od nekoga drugoga. Zašto? Zato što neko ima veću odgovornost, ima više znanja te radi važniji posao, radi više ili radi duže. Možda će se neki radnik i pitati kako je moguće da se neko tri puta više plaća nego on, ali to će samo ukazati na stepen njegovog (ne)razumijevanja vrijednosti i odnosa u pojavnom svijetu. Najjednostavniji odgovor je da plaća, recimo, radnika na kasi u trgovačkom centru i menadžera u istoj firmi nije pravedno da bude ista. Onda bismo mogli porediti, recimo, plaću radnika na kasi u Bosni sa plaćom radnika na kasi u Švicarskoj ili Etiopiji. (Prosječna mjesečna plaća radnika na kasi u Švicarskoj je 7.420 KM, u Bosni 890 KM, a u Etiopiji 127 KM – podaci uzeti sa salaryexplorer.com)
Ovaj sam primjer naveo kako bih ukazao na činjenicu da se, uvjetno kazano, isti posao, zbog niza razloga i okolnosti, sasvim drugačije vrjednuje na različitim mjestima. Zašto je ovo ovako mnogo je razloga i objašnjenja, ali to nije ono što želim kazati.
Bezbeli da smo svi čuli da neko kaže da je više zaradio, proputovao, naučio, vidio mjesta i upoznao ljudi u jednoj godini negoli u pet drugih ili više? Možda bismo i sami ovo mogli kazati. Ili, možda, najjednostavniji primjer koji bi bio dovoljan i bez ovih gore koje sam naveo, jeste da, na primjer, na dan Bajrama u lokalnoj cvjećari dobijemo dva buketa cvijeća za cijenu jednoga kakva je u drugim danima.
Ako ljudi mogu da u posebnim danima i okolnostima udvostručuju svoju nagradu, daju bonuse, plaćaju duplo, državnici na dan državnosti skraćuju ili oslobađaju zatvorenicima kazne, zar to isto bez ograničenja ne može učiniti Onaj koji neizmjerno daje i Onaj koji prašta?
Pronaći svoju Hiru
Allah Uzvišeni nas, ljude, robove svoje, neizmjerno voli i časti u raznim mjestima, okolnostima i prilikama tako da nam umnogostručuje nagradu za djela naša koja tu i tada (u)činimo. On, Uzvišeni, želi nas vidjeti u džennetu koji je pripremio za zahvalne robove svoje, a Njegov poslanik, s.a.v.s., je rekao da u džennet neće ući samo onaj ko to odbije (Buhari).
Allah Uzvišeni je kazao da je Noć Kadr bolja od 1000 mjeseci. Naše uobičajeno razumijevanje jeste da ako te noći klanjamo 2 rekata, kao da smo klanjali 30.000 noći po dva rekata. Ako smo dali sadaku 5 eura, kao da smo dali sadaku svaku noć po 5 eura u trajanju od 30.000 noći. Neko će ovo pomnožiti i vidjeti da je to 150.000 eura.
Ja ne znam da li će se to tako računati. Možda i hoće, jer Allah je Svemoćan i On je taj koji prima djela naša onako kako On hoće, ali ja ovdje želim ukazati na jedan drugačiji pristup razumijevanja ove noći.
Naime, objava Kur'ana, koja je počela u ovoj noći, je napravila trajnu promjenu na ljudskom rodu i utjecala na milijarde ljudi kroz povijest. E, ako je ovo ovako, a jeste, ja razumijevam da Noć Kadr je za nas ona prava Noć Kadr kada nas iz temelja promjeni. Noć Kadr bi trebala biti važnija od noći kada smo se udali ili oženili, kada smo prvo dijete dobili, kada smo se u novu kuću ili stan uselili, kada nam se nešto desilo što nas je promijenilo. Noć Kadr ima potencijal da ono dobro što u njoj činimo bude ravno 83 godine činjenja dobra. Noć Kadr je, po mome skromnom razumijevanju, ono što bi nam se trebalo desiti kao što se desilo u istoj noći u pećini Hira Muhammedu, s.a.v.s. A da bi nam se desilo moramo pronaći svoju pećinu, moramo u njoj šutnjom, zrelo i spremni na nevjerovatan napor i žrtvu, osmotriti svoje stanje i stanje svoje porodice, zajednice i društva. Moramo pristati na to da Objava učini našem srcu ono što je učinila ljudskom rodu.
Suočavanje sa sobom i vjerovanje Bogu
Činjenica da u hadisima Poslanika, s.a.v.s., se ne ukazuje na neku posebnu radnju (osim poznate dove – Gospodaru, ti si onaj koji prašta grijehe, voliš grijehe praštati, pa oprosti i meni) koju bi neko mogao raditi u ovoj noći za mene ima poseban značaj. Evo zašto.
Ako tu noć neko doživi ili u njoj svoju dušu oživi onda će ostatak života da živi na sasvim drugačiji način. Ta noć će najvažnija noć koja mu se ikada desila. U toj noći on će shvatiti da ima Gospodara koji je kadar oprostiti, shvatiće da On voli praštati i onda svojevoljno traži da oprosti i njemu. Traženje oprosta je, ustvari, spremnost da se osoba razračuna sa onim što je bilo ili kakav je bio prije – ako to nije tako, onda to traženje oprosta nije sasvim iskreno.
Kao što su Poslanikove, a.s., riječi meleku Džebrailu „Ja čitati (učiti) ne znam“ bilo njegovo prihvatanje onoga što će uslijediti, tako i mi, da bi doživjeli Noć Kadr moramo kazati „mi čitati ne znamo“, i time prihvatiti da jedino pravo čitanje, učenje, stjecanje znanja jeste s imenom ili u ime Gospodara našega, a ono se kudikamo razlikuje od prosječnog muslimanskog čitanja i učenja danas.
Da bi se sve ovo desilo važno je samo vjerovati Onome koji sve može i biti spreman da Noć Sudbine promijeni našu sudbinu, odnosno biti spreman svojim rukama se Njemu dati. Kada to bude slučaj, onda ćemo doživjeti noć Kadr kao veliku priliku koju nećemo propustiti. Inače, Noć Kadr će biti kao i svaka druga noć, možda pomiješana s malo folklora ili prakse koju, da je sami primamo, ne bi je primili. Teško je za povjerovati da se svekoliki plodovi najskuplje noći mogu jeftino dobiti.