Poznato je u tradiciji muslimana da mjesec ramazan ima svoje tri vremenske cjeline povezane sa Allahovim odlukama kroz Njegovu milost, oprost i oslobađanje od Vatre. Ipak, mjesec ramazan u svojoj suštini je, općenito, mjesec Božijeg magfireta, odnosno oprosta, u koji možemo preko svojih djela, da objedinimo prvu i treću Božiju odluku vezanu za mjesec ramazan. Posmatrajući hadise u kojima se opisuje Allahova milost te djela koja nas udaljavaju od Vatre, zaključujemo da je Allahov oprost cilj i put do postizanja navedenih deredža.
Gledano sa imanske strane, mjesec ramazan je bogato ispunjen raznim vrstama ibadeta, od srčanih, praktičnih, društvenih i drugih. Svaki od ovih ibadeta, zaista, ima svoju vrijednost i vjernik bi trebao paziti da ih ne propusti. Da bi se postigao Allahov oprost (magfiret), posebno u drugoj trećini ramazana, ukazat ćemo na važnost tri vrste ibadeta, a na koje je posebno ukazivao Poslanik, a.s. Cilj ova tri ibadeta, jest ustvari i postizanje Allahovog oprosta.
Ibadetima do oprosta
Prvi način postizanja Allahovog oprosta, opisan je u hadisu Poslanika, a.s., u kojem je rekao: “Ko isposti ramazan, vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio.“ (Buharija)
Dakle, prvi uvjet za postizanje Allahovog oprosta je post mjeseca ramazana, kojeg je Uzvišeni Stvoritelj propisao i naredio, kako Kur'anom tako i slovom hadisa. Stoga, Allahovom oprostu ne mogu se nadati oni muslimani koji su se oglušili o Allahovu naredbu obaveznog posta.
Drugi način postizanja Allahovog oprosta, također je opisan u hadisu Poslanika, a.s., u kojem je rekao: “Ko noć Lejletu-l-kadr, provede u ibadetu, vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio.“ (Buharija i Muslim)
Nakon obaveznog posta, drugi po veličini i jačini ibadet u mjesecu ramazanu jeste mubarek noć Lejeltu-l-kadr a koju tražimo sa svojim ibadetom u posljednjoj trećini ramazana svake neparne noći. Koliko ova noć vrijedi dovoljno govori činjenica da je u njoj počela objava Kur'ana i da je ova noć, po riječima Poslanika, a.s., bolja od hiljadu mjeseci u kojoj nema ove noći. Onaj musliman, koji bude nemaran u posljednjoj trećini ramazana, posebno u neparnim noćima kada tražimo i očekujemo noć Kadra, zaista propušta možda životnu priliku da mu bude oprošteno. Zato, uložimo malo truda, žrtvujmo svoje vrijeme, san i trud, kako bi u noći Kadra, kada se meleki spuštaju, zadobili Allahov oprost. Poslanik, a.s., je to slikovito opisao riječima: “U mjesecu ramazanu je noć koja je bolja od hiljadu mjeseci. Ko ne postigne njeno dobro, on je uistinu mnogo izgubio.“ (En-Nesai)
I treći način postizanja Allahovog oprosta, opisan je u hadisu Poslanika, a.s., u kojem je rekao: “Ko provede ramazan u ibadetu (klanjajući), vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni grijesi koje je prethodno počinio.“ (Buharija)
Jedan od načina postizanja Allahovog oprosta, a koji je propisan samo tokom mjeseca ramazana, jeste obavljanje ramazanskog noćnog namaza, poznat svima nama kao teravija ili teravih namaz. Iako nafila, zbog svoje jačine, učenja Kur'ana u njemu, mnoštvu sedždi i obavljanja u džematu, Allah, dž.š., za obavljanje ovog namaza, obećava veliku nagradu. U drugom hadisu, teravih namaz je uporedio sa obavljanjem noćnog namaza čitavu noć. Pejgamber, a.s., je rekao: “Ko bude klanjao za imamom, sve dok imam ne završi sa svojim namazom, imat će nagradu kao da je cijelu noć klanjao.“ (Tirmizi)
Uzimajući u obzir da teravih namaz ima 20 rekata, često, da li zbog lijenosti ili postiftarskog hala, nismo ni svjesni ovog uzvišenog ibadeta, pomoću kojeg možemo postići Allahov oprost. Ako insan nije u stanju zbog određenih oklonosti klanjati teravih namaz u džamiji, može ga obaviti sam ili sa svojom porodicom u domu – nagrada je ista!
Djela koja nas udaljajvaju od Božijeg oprosta
Međutim, zbog čovjekove slabosti, ponekad vjernik tokom ramazana, zbog činjenja određenih djela ili prijestupa, može biti uskraćen Allahovog oprosta. Pošto je takva vrsta djela raširena među muslimanima ovom prilikom želimo ukazati na vrste takvih djela i njihovu pogubnost i mimo ramazana, a u ramaznu posebno.
Imam El-Bejheki u svome djelu „Šu'abu-l-iman“ spominje da četiri vrste ljudi mogu biti uskraćeni Allahovog oprosta u ramazanu, ako se nađu u sljedeće četiri situacije: onaj ko konzumira alkohol, onaj ko je nepokoran prema roditeljima, onaj ko prekida rodbinske veze i el-mušahin (osoba koja zanoći a osjeća prezir, zavist i mržnju prema drugim muslimanima). (El-Bejheki, Šu'abu-l-iman, poglavlje o Lejletu-l-kadru)
I na kraju, neka nam u ovoj drugoj trećini ramazana bude na umu stalno hadis Poslanika, a.s., u kojem je rekao: “Došao mi je melek Džibril i rekao mi: ‘Neka je daleko od Allahove milosti onaj ko dočeka ramazan, a ne bude mu oprošteno.’ Pa sam rekao: ‘Amin!'“ (El-Bejheki)